ZIUA 1

Dimineata, am luat un minivan catre aeroportul din Phuket si dupa 2 ore de zbor cu Air Asia, am aterizat in Chiang Mai, in nordul muntos al Thailandei.

Orasul a fost fondat in 1296 si a fost capitala regatului Lanna pana in 1558. In Old Town, inca gasesti ramasite de ziduri si santuri de aparare ale centrului cultural si religios din trecut. Este o zona plina (si nu exagerez) de temple budiste, unele foarte vechi din secolele 14-15.

Numele Chiang Mai inseamna „Orasul nou”. Principala atractie este Old Town, care este ingradit de un patrat perfect de ziduri, pe fiecare latura avand o poarta principala. Mai sunt si alte atractii, printre care Night Bazaar, situat in afara zidurilor, street market-urile, dar si muntii din apropiere, care sunt cei mai inalti din Thailanda. Poti sa mergi sa vizitezi si cele 2 triburi importante din zona, pentru a vedea cum traiesc: Karen (la vest) si Hmong (la vest si est) si nu in ultimul rand sa te bucuri de mancarea delicioasa.

Am luat de la aeroport un song-thaew, un mini bus deschis…

… care m-a dus foarte aproape de hotel. Ajuns la hotel, mi-am luat camera…

Hotelul, destul de ok, aproape de centru, era langa Poarta Chiang Mai si avea o mini piscinuta, buna in acele zile calduroase cu 35 grade. Langa hotel era si piata Pratu, destul de aglomerata la primele ore ale diminetei si deasemenea seara. Aici localnicii, in special, isi luau micul dejun. Este o piata care vinde mai mult produse deja pregatite si de aceea multi vin aici pentru a cumpara mancare gatita pentru ei, dar si pentru calugari. Donatia de mancare catre „monks” este o practica des intalnita in aceasta zona si face parte din traditia lor.

Dupa ora 11, locul se goleste pana seara, cand totul se anima din nou.

Am plecat sa vad orasul si sa-mi fac o prima impresie despre ce as putea face in zilele urmatoare. La prima vedere este plin de temple si tuk-tuk-uri.

Dar si ziduri…

Pentru ca trecuse de pranz si era extrem de cald, m-am oprit la o terasa racoroasa sa mananc un red curry si sa beau un suc rece de mango, proaspat facut.

Dupa masa, am mers sa vad „Three Kings Monument”, o statuie dedicata celor 3 regi care au fondat Chiang Mai in 1296.

M-am mai plimbat un pic prin oras…

Elefantii sunt unul dintre simbolurile Thailandei

Restaurantul unde mi-am propus sa mananc seara. Avea si view 🙂

…Si m-am intors la hotel, pentru ca seara urma sa plec intr-un tur la cateva temple din jurul orasului – Chiang Mai Doi Suthep Trekking Night Tour.

Primul templu la care am mers a fost Wat Umong (sau templul din tunel), singurul templu din Chiang Mai situat in padure. Este la baza muntelui Doi Pui si de la locul unde te lasa masina, mai ai de mers prin padure cam vreo 20 minute. Dateaza din secolul 13 si acolo gasesti cateva cladiri (mare parte aflate in ruina), tunele de meditatie si o mare stupa. Ce este o stupa? O cladire religioasa, budista, sub forma de movila, care contine relicve si poate fi folosita ca si loc de rugaciune sau meditatie.

Aici exista si o manastire, astfel vezi destul de multi calugari plimbandu-se pe acolo. Din pacate (pentru ei), nu se mai mediteaza prea mult in tunele, pentru ca numarul turistilor a crescut si ii cam deranjeaza. 🙂 Trebuie sa-ti scoti pantofii cand intri si sa “keep quiet”, fiind un spatiu de rugaciune. Gasesti statui cu Buddha, iar daca te uiti pe tavanul tunelului (cu lanterna, ca deja se innopta), vezi desene vechi (secolul 13-14) cu temple si elefanti.

Langa tunele este si un lac mare cu pesti si ai sansa sa vezi si broaste testoase, acest lucru fiind considerat ca si aducator de noroc.

Tot acolo, pe langa statuile cu elefanti si Buddha, am vazut si statuia celor 3 (sau 4) maimute “See No Evil, Speak No Evil, Hear No Evil” – sa nu vezi raul, sa nu vorbesti de rau si sa nu auzi nimic rau. Totul a plecat de la o povestioara originara din Japonia iar cele trei maimute sunt: Mizaru – isi acopera ochii ca sa nu vada raul; Kikazaru – isi acopera urechile ca sa nu auda raul si Iwazaru – isi acopera gura ca sa nu vorbeasca de rau. De ce am spus “sau 4”? Pentru ca, in anumite locuri mai apare o maimuta denumita “Do No Evil” – nu face rau.

Iar pe tot drumul de intoarcere ne-a tinut companie…

Urmatoarea oprire a fost Doi Suthep Wat Phra That.

Se spune ca daca nu ai gustat „Khao Soi” (supa traditionala din zona, pe baza de curry, orez sau taietei si lapte de cocos) si nu ai vazut panorama de la Doi Suthep, inseamna ca nu ai fost in Chiang Mai. Asa ca, in prima seara, am bifat partea a doua a zicalei, iar in a treia seara, prima parte. 🙂

Templul Wat Phra That (secolul 14), este unul dintre cele religioase locuri budiste din intreaga Thailanda, fiind un loc major de pelegrinaj, in special de sarbatori. Templul este incoronat cu un Chendi (Stupa) de 24 de metri inaltime, placat cu aur din cap pana in picioare. Este impresionant. Va dati seama ca, in timpul zilei, cand bate soarele, se vede ca un far care reflecta lumina. Dar mie mi s-a parut seara mai spectaculos la lumina felinarelor.

Ca sa ajungi la el, se urca nu mai putin de 309 trepte… ca trebuie sa faci un efort inainte sa te rogi sau sa meditezi, iar in cazul meu, sa vad panorama…

Cand in sfarsit ai reusit sa urci… gasesti un exemplu de grandoare si putere a regatului Lanna. Dar, nu disperati. Pentru cei ce nu doresc sa urce scarile, se poate ajunge sus si cu liftul. 😉

In Thailanda, daca templul contine si stalpul plin de decoratiuni (ca mai jos), inseamna ca este sub patronajul Regelui, avand o importanta speciala.

Poti sa te rogi alaturi de calugari

Gasesti aici nenumarate statui reprezentand aproape tot, de la legendarii elefanti albi pana la diferitii zei din cultura thailandeza. Daca ai norocul sa bata si vantul (eu am avut 😉 ), vei auzi nenumaratii clopotei pusi de cei care considera acest lucru aducator de noroc.

Si nu in ultimul rand, asa cum spuneam la inceput, vezi panorama orasului Chiang Mai.

La intoarcere am mai facut inca o plimbare prin oras…

…Si am servit o cina delicioasa la restaurantul pe langa care trecusem la pranz.